Adrián G. Martín is een youtuber met meer dan 62.000 abonnees op zijn kanaal, die zich heeft gespecialiseerd in het delen van video’s over de realiteit van verschillende bedrijven. En natuurlijk mochten de garagesniet ontbreken. In een van zijn laatste publicaties bezoekt de contentmaker Talleres Kike, geleid door Kike Ferrer en erkend als de beste garage van Spanje gedurende drie opeenvolgende jaren.
Ferrer heeft zich gespecialiseerd in ‘low cost’ garages. Zo biedt hij bijvoorbeeld het vervangen van de distributieriem aan voor iets meer dan 300 euro: “Mijn low cost heeft geen kleine lettertjes. 325 euro voor het vervangen van een distributieriem. Het maakt me niet uit welke auto je me brengt“, verzekert hij. Om een scherpe prijs te kunnen bieden, heeft hij het werk in zijn garages maximaal geoptimaliseerd, met experts voor elk specialisme: ”Iedereen heeft zijn rol. Het is een raderwerk. De een op de ene plek, de ander op een andere… Ze vormen de perfecte keten. Degene die distributieriemen vervangt, kan er meerdere per dag doen. Hij heeft het proces als het ware onder de knie”, legt hij uit.
Een van de dingen die Kike Ferrer het leukst vindt aan zijn werk, en waardoor hij zich ook onderscheidt van andere garages, is vertrouwen: “Ik vind het leuk dat ze me vertrouwen. Ik vind het leuk dat ze zien dat ik de waarheid spreek als ik ze iets vertel. Eigenlijk is het repareren van een auto heel eenvoudig. Het moeilijke is om mensen te laten begrijpen wat er met de auto aan de hand is, waarom je hen vraagt wat je vraagt“, zegt hij. Volgens hem ”zijn er veel vooroordelen over garages, maar hier zijn we transparant”.
En een van de belangrijkste uitspraken die hij in de video doet, heeft te maken met de auto’s van tegenwoordig. “Ik denk dat de Aziatische markt de Europese markt heeft ingehaald, terwijl het vroeger andersom was. (We hebben het) over de kwaliteit van onderdelen. Ik denk dat de beste auto’s die je op dit moment kunt kopen Aziatische auto’s zijn. In feite zijn Aziatische auto’s de auto’s die het minst vaak in garages worden gerepareerd”, bevestigt Ferrer.
Maar let op, niet alle auto’s uit Azië: “Aziatisch in de zin van Japan, Korea… (Het probleem met) de Chinezen is dat ze net beginnen met het produceren van auto’s, er zijn geen onderdelen”, concludeert de monteur. En natuurlijk kon de andere verplichte vraag niet ontbreken: wat gebeurt er met de elektrische auto? “Ik denk dat het een misleiding is. Elektrische auto’s zouden een succes zijn als er elektrische tankstations zouden zijn. Als er technologie zou bestaan waarmee je bij een elektrisch tankstation aankomt en met twee euro je auto in een minuut kunt opladen, zouden elektrische auto’s nu al de norm zijn.“
Over 20 jaar zullen monteurs witte jassen dragen. Het zal net als een Apple-winkel zijn, er zal geen smeer zijn omdat ze alleen elektrische onderdelen zullen vervangen.
En tot slot een merkwaardige voorspelling van Talleres Kike voor de toekomst, ook in verband met elektrische auto’s: “Over twintig jaar zullen monteurs witte jassen dragen. Ze zullen niet vies worden. Het zal net als een Apple-winkel zijn, er zal geen vet zijn omdat ze alleen elektrische onderdelen zullen vervangen. Het zal nog vele jaren duren, wij zullen het niet meer meemaken”, concludeert Kike Ferrer.