Ga naar verlanglijst Verlanglijst

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

Wat begon als een ideaal

Wat begon als een ideaal

Als cosmetica en ingrediënten freak viel me op dat groene cosmetica helemaal niet zo groen was. Ik wilde daarom een website starten met producten die écht groen waren. Na jaren kwam ik erachter dat achter deze 'groene merken' de meest toxische bedrijven zitten....

Cosmetica met namen en verpakkingen die doen vermoeden dat ze groen zijn maar ondertussen boordevol hormoonverstorende stoffen en micro-plastics zitten. Het is eerder regel dan uitzondering.
Bedrijven die claimen van alles voor de natuur te doen, een eigen 'foundation' hebben maar ondertussen de aarde vervuilen met verpakkingen en ingrediënten die over honderd jaar nog niet verdwenen zijn van de aarde.

Bedrijven weten dat consumenten gevoelig voor 'groene producten' zijn, dat het dé trend is. En vaak worden de labels niet eens gemaakt uit idealisme vanuit het bedrijf maar gewoon om mee te liften op deze trend.

De zoektocht naar echt groene merken is dus best een uitdaging. Maar in 2020 had ik een aantal mooie merken gevonden. Sommige begonnen net, andere waren al een tijdje op de markt. Bij 'groene merken' ga je er van uit dat deze merken naast dat ze om onze aarde geven, ook iets geven om ons, mensen.

Ik werd met open armen onthaald. Gratis testers, mooie gratis display (ik heb ook een fysieke winkel, in case you were wondering...).
Afnames? Geen probleem, neem af wat je graag wilt. Ik dacht in een warm bad te belanden.

Met mijn winkel en webshop maakte ik de merken populairder en populairder. Samen met andere collega's natuurlijk. 
Maar met het populairder zijn van de merken kregen de merken ook de macht om bij ons de regels aan te scherpen. Inkoopprijzen omhoog, minimale afnames, geen gratis testers meer, betalen voor verzending, etc. etc. 
Vaak openden ze zelf ook een webshop waar de consument de producten goedkoper kon aanschaffen door middel van een kortingscode of kregen ze gratis producten bij hun bestelling. Vaak werden er nadat het mailadres bekend was, persoonlijke aanbiedingen in de mailbox gedropt. Iets wat wij simpelweg niet kunnen in verband met de slechte marges.  

Al deze trucjes zorgen ervoor dat jij, de consument ondertussen de merken elders goedkoper kunt kopen. Bij de site van de webwinkel zelf, of bij grote platforms als Zalando en Bol, waar de merken zelf de producten 'dumpen'. Voor make up werd ik een 'testcentrum'. Klanten vroegen om een proef make up om vervolgens thuis de producten voordeliger online te shoppen.
Maar hey, alle begrip dat jij je voordeel nagaat (maar ik zou niet het lef hebben om iemand om advies te vragen en dan sneaky het thuis te bestellen..).

Maar het maakt ons overbodig, we hebben het merk mee groot gemaakt, jullie 'fan gemaakt' en de fabrikant verkoopt het nu met nog meer winst (wij zijn er namelijk tussenuit gesneden) aan jou. Het is triest maar waar. Velen zijn totaal niet rouwig dat je stopt: het leidt jou, de consument, rechtstreeks naar hun webshop: nog meer winst, halleluja!

Heel soms ontstaat een merk uit een ideaal. Een gemis in de markt, onrecht wat je ervaart in het huidige aanbod. Er ontstaat een idee en je waagt de sprong om je merk te ontwikkelen. Je omgeving steunt je erin en zegt: "doen!". Je start dus je merk en je zoekt 'zielsgelijken'. Als eerste verkooppunten, wij de winkeliers en jou, de consument.
Het merk groeit, je wordt populair en je voelt je als fabrikant de koning of koningin te rijk. Je vertelt je verhaal op TV, in de krant of in een magazine. Jouw ideaal wordt eindelijk begrepen door de wereld!

En dan, op een goed moment beginnen ook deze idealisten dollartekens te zien. Het ideaal wordt ingeruild voor geld. Veel geld. Nog meer geld. Het ideaal wordt uit het oog verloren en geld wordt de drijfveer voor alle beslissingen. 

"Als ik de inkoopprijs omhoog doe, verdien ik nog meer."
"Als ik de verzendkosten niet meer gratis maak, verdien ik nog meer."
"Als ik de gratis cadeaus voor de consument door de winkel laat betalen, verdien ik nog meer."
"Als ik de minimale afname omhoogschroef, kan ik goedkoper inkopen bij de fabriek, moet de winkel nog meer inkopen en.... verdien ik nog meer."

En hey, niks mis met geld verdienen. Wat is er mooier dan iemand succesvol zien worden? Maar niet over de rug van een ander, maar met een ander. En juist dat schijnt bij de meeste ondernemers een onmogelijke combi te zijn: samen met anderen je bedrijf laten groeien. Delen van je succes.

Dus helaas, de meeste 'idealistische merken' worden uiteindelijk, net als alle grote merken, op geld en macht belust. Ze geven niets (meer) om de aarde, dat is gewoon marketing, en geven al helemaal niets om mensen, die vinden ze alleen maar lastig.

Mijn vader zegt altijd: "Sterke benen, die de weelde kunnen dragen."

Ik laat mijn idealisme niet los. Ik ga door wat me gelukkig maakt door samen met anderen de wereld een beetje mooier te maken. Dus neem ik afscheid van de 'groene merken' die uiteindelijk de meeste toxische bleken in hun handelswijze.

Laat hen maar voor het geld gaan. Ik ga voor een comfortabel leven waarbij ik iedereen recht in de ogen kan kijken en geen dubbele agenda heb.
Maar ik denk dat ik daarom ook een gelukkiger mens zal zijn.

NACOY gaat dus stoppen binnenkort.

Ik wil je bedanken voor je aankopen. Het was altijd een plezier om je pakketje te maken. Ik voelde me altijd sinterklaas en jullie reviews, appjes en mailtjes bezorgden kippenvel, een glimlach op mijn gezicht en soms tranen in mijn ogen.

Dank voor het gevoel dat je me 3 jaar hebt gegeven. 

 

Liefs, Yvonne

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »