Whatsapp ons

  • 100% natuurlijk
  • Geen microplastics
  • Niet op dieren getest
  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Lorem ipsum

Niet 'Wat' maar 'Waarom'.

30 Jan 2021
door Yvonne Tel

Ik zat een keer bij een netwerkborrel en iedereen was aan het vertellen wát ze verkochten en wát ze deden.
De één verkocht kleding, de ander auto's. Weer een ander verkocht verzekeringen en weer een ander bloemen.
Ik zat erbij als toeschouwer en geen van de presentaties boeide me.
Het enige wat ik dacht was: Waarom?
Waarom doe je wat je doet?
Waarom is jouw bloemenwinkel anders?
Waarom moet ik bij jou zijn?

Greenwashing

NACOY is ontstaan uit een frustratie. 
De frustratie om écht natuurlijke, plasticvrije cosmetica te vinden. Producten die duurzaam geproduceerd zijn.
'Groen' is een hype aan het worden. Grote milieuvervuilende merken willen een graantje meepikken en noemen hun product groen als er een paar planten-extracten inzitten of als de parabenen eruit zijn gehaald.
Dat er ook dimethicone (plastic) inzit, laten ze maar even achterwege. De consument ziet 'green' op de verpakking staan en denkt: "hé, dat koop ik, ik ben goed bezig".
Greenwashing noemen ze dat.
Ik vergelijk het vaak met de vega-burger. Het bevat inderdaad geen vlees, maar vaak wel suiker, smaakmakers en andere ongezonde dingen. Mensen denken met die vega-burger hun lichaam een dienst te bewijzen. Oké, je eet geen vlees, maar je stopt je lichaam wel vol met andere rommel.

Zoektocht naar écht groen

Zo kwam ik op mijn zoektocht naar schone cosmetica uit bij veel 'groene' sites. Als ik dan in de ingrediënten dook, zag ik, naast al die plantaardige stofjes, gewoon plastic staan! WTF??? dacht ik dan! Ik sprak zelfs ooit importeurs of webwinkels erop aan en ze waren zich totaal niet bewust van het gegeven dat de fabrikant ze een flinke loer draaide.

Op deze site vind je alleen producten die de 'Beat the micro beads' app met vlag en wimpel hebben doorstaan.

Je zult misschien niet alle producten vinden van een bepaald merk. Dat komt omdat andere producten uit hun gamma nog wél omstreden ingrediënten bevatten. 
Ik hoop dat het de merken aanzet om de niet schone producten uit hun gamma ook 'schoon' te maken.

Verandering kost tijd

Ik rijd een elektrische auto én heb een elektrische scooter. Maar ik kan niet verwachten dat iedereen een elektrische auto rijdt binnen een jaar. 
Zo zie ik het ook bij het plasticvrij maken van cosmetica. We wisten jaren geleden simpelweg niet dat bepaalde ingrediënten zo milieu-belastend waren.
Ook ik houd van zuren en vitamines in crèmes. Ook ik wil mooi oud worden en ik weet dat sommige ingrediënten niet uit plantjes te halen zijn. Maar plastic in je producten stoppen hoeft écht niet. Vaak is plastic een goedkoper alternatief en drukt het dus de kostprijs. Veel natuurlijke merken laten tenslotte zien dat het argument "we hebben het nodig om te emulgeren", niet hoeft. Mijn natuurlijke crème smeert namelijk prima en ik hoef deze echt niet te schudden voor gebruik. Maar geef de industrie de tijd. Ze zijn zich er vaak best van bewust dat het zo niet meer langer kan. Maar het herformuleren van een product kost tijd.

Ik ben dus 'groen' maar ook 'realist' en ga graag op een fijne, ontspannen manier om met de discussie. Bij NACOY is geen plek voor radicalen.

Waarom dan NACOY?

Ik wil jou een plek geven waar je met een gerust hart je cosmetica en duurzame producten kunt kopen. Dat je zeker weet dat elk product dat bij NACOY vandaan komt geen micro-plastics bevat en volledig of bijna volledig natuurlijk is. Dat het duurzaam geproduceerd is.

Meer over natuurlijk en niet natuurlijk, schadelijke of niet schadelijke ingrediënten in een volgende blog!

Duurzame groet,

Yvonne

P.S.
Als iemand jou vraagt wát je gebruikt voor je huid, welke spullen in jouw badkamer staan, vertel dan eens wáárom je het gebruikt. Met jouw waarom verander jij misschien wel hoe een ander kijkt naar haar of zijn keuzes.

 

 

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »