Als we tijdens een reis door een tunnel of over een brug rijden, lijkt dat vaak een eeuwigheid te duren, ook al zijn ze verre van de grootste. China, wereldleider op het gebied van technologie, heeft de grootste hangbrug ter wereld geopend, die de Yangtze-rivier overspant, een van de langste en meest waterrijke rivieren ter wereld.
De South China Morning Post meldt dat deze brug meer dan 10 kilometer lang is en dat de bouw ervan zes jaar heeft geduurd. Dit architectonische bouwwerk is gemaakt met als doel de reistijd te verkorten, aangezien de totale reisduur vóór de bouw 80 minuten bedroeg en nu slechts 20 minuten.
Wat het ontwerp betreft, heeft de brug een structuur van twee stalen en betonnen torens van 350 meter hoog die boven het water uitsteken en honderden hoogspanningskabels van staal ondersteunen. De brug is op twee niveaus gebouwd: op het bovenste niveau ligt een zesbaanssnelweg met een maximumsnelheid van 100 km/u, terwijl op het onderste niveau een vierbaansweg en een spoorlijn voor treinen met een snelheid tot 200 km/u liggen.
De torens werden gebouwd door enorme stalen kokers in de rivierbedding te begraven, waardoor ondanks de sterke stroming in droog weer kon worden gewerkt. Bovendien werden speciale kranen ontworpen om de gigantische segmenten nauwkeurig te verplaatsen, samen met een intelligente toren met een hefvermogen dat nog nooit eerder in de wereld was vertoond.
Om deze architectuur te realiseren, stonden de ingenieurs voor een moeilijke taak, aangezien spoorwegen veel zwaarder zijn dan wegen. Daarom moesten ze de spanning van de kabels aanpassen en het gewicht van elk segment tijdens de bouw kalibreren. De materialen en machines waren van cruciaal belang om het project mogelijk te maken.